Sitoutumisesta ja kohtelusta

Lehtimyyjät nostavat verenpainettani

Lehtimyyjien ammattikunta on sellainen, joka saa verenpaineeni nousemaan kahdestakin syystä. Ensinnäkin siksi, että liitot eivät ole millään tavalla olleet skarppina, kun tuon alan työehtosopimuksia on aikoinaan väännetty. Ala on nuorten ja naisten. Sen sitten kyllä huomaa, palkasta ja kaikesta muustakin. Palkkaus on nimittäin usein pelkkään tulokseen perustuvaa tai siihen voimakkaasti painottuvaa. Sellaisella palkalla ei välttämättä pysy hengissä. Siitä, että ihminen yrittää kaikkensa ei makseta mitään. Miksi? Kuitenkin lehtimyyjä (tai mikä tahansa suoramarkkinointialalla työskentelevä) on töissä ja tekee työtä, kun hän soittelee ihmisille, tulee tulosta tai ei. Sen saman ajan hän voisi käyttää sellaiseen työhön, jossa maksetaan siitä, että on läsnä ja tekee sovitut asiat. Tavallaan häneltä ryösteään mahdollisuus parempaan, pitämällä hänet sidottuna lähes palkattomaan puuhasteluun.
Lisäksi minua ärsyttää se lipevä jenkkityyli, joilla myyjät on opetettu (lue pakotettu) kommunikoimaan. Miksi emme voi elää oman kulttuurimme mukaan, niukemmilla ja AIDOILLA kohteliaisuuksilla. On tietenkin niinkin, jos ihminen osaa sanoa lipevätkin kohteliaisuudet kohtuullisen luonnollisesti, niin se ei ota ollenkaan niin päähän, mutta jos selvästi aistii, että asia luetaan paperista tai sanotaan vain siksi, että on niin käsketty tehdä, se tuntuu tosi raivostuttavalta tavalta. (Joskus vielä toivottaja takeltelee lappujensa kanssa.)

Näissäkin on puolensa

Toisaalta tällaiset jutut ovat piilopositiivisia, mutta niiden arvon oivaltaa vasta myöhemmin. Olen lopettanut esim. irtokarkkien ostamisen lähes tyystin epäaitojen hyvää päivänjatkoa-toivotusten takia, siis niiden, jotka sanotaan katsoen kassakoneen lokeroon tai kattoon. Olen voinut käyttää rahaa johonkin hyödyllisempään ja toisaalta ikäihmisen pitää tarkkailla painoaan sekä elää liikoja makeita herkkuja vältellen jo pelkästään II tyypin diabeteksenkin uhan takia.

Ehkä kaikkein eniten kuitenkin ärsyttää se, että kun peruu jonkun lehden tilauksen, niin jo kohta on myyjä soittelemassa ja ilmoittamassa, että tilauksenne on päättymässä silloin ja silloin.

Asian voi tietysti kääntää positiiviseksi. Onhan peruutus siis mennyt perille ja enää ei ole odotettavissa tuotetta, jota ei halua.


Kiinteistövälittäjät

Kiinteistövälittäjät ovat nykyisin oikeastaan tyystin tulospalkalla työtään tekevä ryhmä. Hirvittää, kun ihmisiä siirtyy töihin välittäjäksi dollarinkuvat silmissä. Ennen alanvaihtoa kannattaisi tutustua tilastoihin ja tehdä muutamia laskutoimituksia. Esimerkiksi meillä tässä kylässä on noin 150-200 välittäjää. Vielä noin 20-30 vuotta sitten täällä oli toimistoja noin 10 ja välittäjiä yhteensä ehkä noin 30. Asuntokauppoja toki tehtiin vähemmän, mutta työvälineet olivat yrityksen puolesta. Useimmiten työtä tehtiin kiinteällä kuukausipalkalla.

Ensinnäkin mielestäni olisi vähintään järkevää tutustua siihen, montako kiinteistö- ja asuntokauppaa aluella tehdään vuodessa. Toiseksi kannattaa laskea yhteen alueella vaikuttavien välittäjien määrä ja jakaa se kokonaiskauppojen määrällä. Sen jälkeen kannattaa ottaa selvää, montako kauppaa kylän huippu saa aikaan vuodessa+vähentää hänen potentiaalinen osuutensa kokonaismäärästä. Tämän kun on tehnyt, voi sitten miettiä, onko sisäinen polte sellainen, että haluaa oikeasti olla hyvä. Sillä vain parhaat yleensä saavat aikaan kohtuulisesti kauppoja ja tulevat jopa toimeen työllään.


Kohtele toista kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan

Työntekijöiden kohtelu on sitten lisäjuonne, josta esim. Halo Efekti kirjoitteli taannoin päressään. Jutun lähteenä on tämä Iltasanomien uutinen Tallinkin henkilökunnan risteilystä. Otan uutisen tähän kokonaan, jotta se sitten aikanaan häviä linkin alta. Iltasanomista lainattu osuus siis kursivoituna tuossa alla:

Mehtonen Tallinkin kohusta: Yritin auttaa kaveria13.11.2006 12:17

Laivayhtiö Tallinkin hallituksen jäsen ja Silja Linen toimitusjohtaja Keijo Mehtonen myöntää, että laivayhtiön hallituksen laivamatkalla oli kärhämää hallitusten jäsenten ja laivan henkilökunnan välillä.

Mehtonen oli paikalla Silja Symphony -aluksella samassa Atlantis-baarissa kuin Tallinkin hallituksen jäsen Andres Hunt. Laivan henkilökunnan mukaan Hunt löi siellä baarimestaria nyrkillä päähän.

– Enn nähnyt sitä tilannetta. En voi sanoa kumpi aloitti tönimisen. Jos siinä nyt on pientä tappelua tullut, niin siinä on sitten kahden eri ihmisen sana sanaa vastaan, Mehtonen sanoo Taloussanomille.

Mehtosen mielestä on selvää, että silminnäkijöinä olleet miehistön jäsenet puolustavat työtoveriaan.

Ammattiliiton saaman selvityksen mukaan Tallinkin hallitus seurueineen saapui Atlantis-baariin sulkemisaikaan. Tarjoilun päättyessä hallitus seurueineen alkoi tarjoilla baarista itse itselleen juomia eikä suostunut poistumaan baarista. Henkilökunnan ja hallituksen jäsenten välille syntyi riita, jonka aikana Huntin väitetään lyöneen baarimestaria.

Mehtonen myöntää, että välikohtauksen jälkeisessä tilanteen selvittelyssä tunteet kävivät kuumana.

– Jonkin verran siinä ehkä tuli ylilyöntiä kun yritin kaveria (Huntia) puolustaa. Minusta se on ihan normaalia, Mehtonen puolustautuu.

IS

Tästä päästäänkin sujuvasti vuokratyövoimaan, sitoutumiseen ja yritysten tuottavuuteen. Yritykset eivät ole juurikaan sitoutuneet siihen porukkaan, joka tekee tuloksen, siitä huolimatta sen porukan pitäisi olla sitoutunutta yritykseen, vaikka ei tiedä, onko töitä huomenna ylihuomisesta puhumattakaan. Kurjimmassa asemassa ovat vuokratyöntekijät ja edellä mainitut täydellä provikalla työtänsä tekevät.
Vuokratyöntekijöiden työsuhde päättyy yleensä ilman mitään ennakkovaroitusta tyyliin ”kun ei enää tarvita” tai kun ”tavara on myöhässä” jne. Se on tietenkin ymmärrettävää yrittäjän kannalta. Mutta pitkällä tähtäimellä tässä käy huonosti.

Pohdin jo aiemmin historian hirviöitä ja syitä niiden syntyyn. Eivät ne tipu taivaasta kiusaksemme. Me synnytämme ne itse teoillamme ja välinpitämttömyydellämme. Jossakin on vikaa, kun ns. suuria johtajia palkitaan muhkeilla optioilla, jotka joissakin yrityksissä ovat voimassa vielä potkujenkin jälkeen. Tämän laivan pohjassa on reikä.

Mainokset

4 kommenttia

Kategoria(t): Pohdintaa, Verenpaine nousee

4 responses to “Sitoutumisesta ja kohtelusta

  1. Kirsi Myllyniemi

    Minulle on soitellut aika usein mukavia pohjalaisia lehtimyyjiä. Onneksi. En kestäisi jenkkityyliä yhtään paremmin kuin sinä.
    En tilaa yleensä lehtiä puhelimitse. Yleensä puhelut tulevat väärään aikaan.

    Joissain firmoissa on sellainen sääntö, ettei ryypätä, kun ollaan työasioissa. Sitä voisi suositella Tallinkin pomoille lämpimästi.

  2. Halo Efekti

    Kyllä nyt ollaan täällä taas niin asian ytimessä että. Ja se koskee muitakin postauksia kuin tätä.

    Kun menemme seuraavan kerran kahville muistuta että kerron tähän liittyen sinulle jotain. En viitsi kuuluttaa yleiseen tietoisuuteen.

  3. Neulekirppu

    Kirsi: Joo totta turiset. Yleensä myyntipuhelu tulee todella huonoon aikaan. Hermostuin niihin täysin kolme vuotta sitten. Olin laittanut kaikki soittokiellot, mitä ihminen voi haalia ja silti tasaisin väliajoin soiteltiin. Yhtenä iltana oli ennätys. Kuusi puhelua peräjälkeen. Ilmeisesti aivan tahallaan.
    En ole kertaakaan tilannut puhelinmyyjältä lehteä, mutta sen sijaan lehden olen perunut yleensä puhelinmyyjän jatkotilausehdotuksen jälkeen. Joten soitelkaahan vaan, tulee halvemmaksi.

    Halo Efekti: joo, teemme näin.

    Täytyisi varmasti perustaa näille vaahtopäille oma blogi nimellä: Neulekirppu puree ja potkii tai lopettaa kokonaan tai keskittyä vain tuon valokuvauksen opetteluun.

  4. Kirsi Myllyniemi

    Jos ei vielä sellaista purnausblogia ole perustettu, se pitää perustaa ehdottomasti. Se voisi toimia Valokuvatorstain ynnä muiden tyyliin: voisimme laittaa linkin oman blogimme purnauksiin…
    Itsellänikin on välillä tätä purnaamistarvetta. Myös minulla on oma kategoria tälle jupinalle blogissani.

    Tiedottakaa minullekin, jos asia etenee.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s