Paikallinen sopimuskulttuuri

Uskallan epäillä tämän paikallisen sopimisen toimivuutta, järkevyyttä ja pitkällä tähtäimellä kaikkea siihen liittyvää. Tällainen paikallinen sopiminen on omiaan tekemään palkkauksesta pärstäperusteista ja ties mitä.

Ilmeisesti edunvalvojat ovat syöneet niin monta hyvää lounasta ja juoneet niin monta hyvää drinkkiä, että asiat ja niiden hoitaminen ovat unohtuneet siinä täysinäisten vatsojen ja vielä täydempien päiden ringissä.

Epätasa-arvo senkun lisääntyy ja samalla reikä tämän paatin pohjassa suurenee. 8(

Jyu-tiedottaa:

Rehtori Aino Sallinen: Paikallinen sopiminen lisääntyy kouluissa

Neuvottelemalla tapahtuva päätöksenteko lisääntyy kouluissa. Keskustason neuvottelujen rinnalle on kehittymässä paikallinen sopimuskulttuuri, jolloin yksittäinen opettaja ja koulu voivat itse vaikuttaa enenevästi oman työnsä ja työskentelyolojensa kehittymiseen. Kyse on uudenlaisesta ja nopeasti yleistyvästä kulttuurista, Jyväskylän yliopiston rehtori Aino Sallinen totesi viikonvaihteessa Helsingissä opetusalan valtakunnallisessa koulutustapahtumassa Educassa pitämässään luennossa.

Paikallisen neuvonpidon lisääntymiseen ovat vaikuttaneet ennen kaikkea lainsäädännön uudistuminen ja tulosohjauksen voimistuminen. Myös opettajan työnkuva on moninaistunut ja muuttunut aikaisempaa yhteisöllisempään suuntaan. Kuntien kouluverkostoa organisoidaan uudelleen, ja opettaja voi toimia samaan aikaan useassakin koulumuodossa.

Koulumaailmassa merkittävä osa neuvotteluista on hoidettu edustuksellisesti. Nyt uutta on se, että jokainen opettaja tarvitsee neuvottelutaitoja sekä yksilönä että työyhteisönsä jäsenenä. Haastavimpiin uudenlaisiin neuvottelutilanteisiin kuuluvat omaan palkkaukseen liittyvät neuvottelut.

Opettajien neuvottelut ovat lisääntyvästi intressineuvotteluja. Niissä menestyminen edellyttää taitoa sovitella yhteen erilaisia tavoitteita. Perinteinen koulujen ja kuntien neuvottelukulttuuri on painottunut jakopolitiikkaan, joka on perustunut voimakkaaseen vastakkainasetteluun. Nykyisessä sopimuskulttuurissa etsitään erilaisia intressejä yhdentäviä ratkaisuja.

Perinteisen opettaja – oppilas –suhteen lisäksi opettajan on hallittava kasvava määrä erilaisia neuvotteluareenoita. Entistä tärkeämmäksi on nousemassa sopiminen kollegoiden ja rehtorien kanssa. Yhteydet lasten vanhempiin, kunnallisiin päättäjiin ja mediaan lisäävät monipuolisten neuvottelutaitojen tarvetta.

Koulujen nopeasti kehittyvä neuvottelukulttuuri tulisi ottaa painokkaasti huomioon jo opettajankoulutuksessa, jotta opettajilla olisi hyvät valmiudet vaikuttaa, sovitella ja ratkaista konflikteja.

Lisätietoja:
Rehtori Aino Sallinen, puh. (014) 260 1007, aino.sallinen[@]adm.jyu.fi

29.1.2007

Mainokset

2 kommenttia

Kategoria(t): muistilappuja, Pohdintaa

2 responses to “Paikallinen sopimuskulttuuri

  1. Kirsi

    Asia ei henkilökohtaisesti kosketa, mutta en ymmärrä työnantajien hinkua lisätä byrokratiaa ja sitä en usko ollenkaan, että parhaat työntekijät saisivat parasta palkkaa tällaisin järjestelyin, mutta sellaiseen kai ei kukaan tosissaan uskokaan, eihän?

  2. Neulekirppu

    😦 totta, mitä kirjoitat.
    Valitettavasti.
    Ja tuntien tämän suomalaisen syvällisen kyvyn keskustella, niin…

    Hohhoijaa. Jos tällä on tavoiteltu ongelmia ja välineittä tuottaa pahaa mieltä, niin siinä on onnistuttu erinoimaisesti ;D

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s