Hyväntekeväisyysbisnestä etsimässä

Kuntalehti tietää kertoa, että:

Joensuun terveysneuvonta maksoi miljoonan vuodessa
Joensuun kaupunki luopuu ulkopuolisista puhelinpalveluista terveysasemien ajanvarauksessa ja neuvonnassa ja järjestää palvelut helmikuusta alkaen jälleen omana työnä.
Kaupunki siirtyi hoitotakuun myötä maaliskuussa 2005 Medineuvo Oy:n asiakkaaksi. Nyt palveluiden järjestämisessä palataan kustannussyistä lähtöruutuun.
– Puhelinneuvonta tuli liian kalliiksi, vaikka vuonna 2005 sitä pidettiin kustannustehokkaana mallina. Palvelu oli liian laaja. Sopimus loppuu helmikuun alkupuolella, ja palaamme silloin terveysasemilla vanhaan käytäntöön, kertoo hallintopäällikkö Vesa Vestala. Joensuun lisäksi ainakin Kotkan kaupunki on jo aiemmin luopunut samantyyppisestä puhelinpalvelusta.
Medineuvon järjestämään Ensineuvo-palveluun tuli Joensuussa noin 10 000 puhelua kuukaudessa. Kaupunki joutui maksamaan ulkoistetusta palvelusta jopa 6-10 euroa puhelulta. Vuodessa kustannuksia kertyi noin miljoona euroa.
– Omana työnä kustannukset putoavat kolmannekseen tai noin puoleen, Vestala arvioi. (STT/KL)
Marko Helin 31.1.2007 7:12

Ilmeisesti joku kuvittelee aivan tosissaan aikuisten oikeasti, että ulkoistaminen on kunnallissektorilla kustannustehokkaampaa. Riippuu tietenkin mittarista, millä asiaa tarkastellaan. No voi olla, että hommasta selvitään nuppilukumäärällä mitattuna vähemmällä määrällä pienipalkkaisia ihmisiä. Huolehditaan työhönottotilanteessa siitä, että valitaan töihin sellaisia yksilöitä, joilla ruoansulatusjärjestelmä ei toimi virka-aikana.
Jos palvelua ryhtyy tuottamaan yritys, jonka tehtävänä on voiton tuottaminen, niin sen toimenkuvaan ei minun pienten aivojeni mukaan kuulu hyväntekeväisyys ja muu siihen rinnastettava lahjoitustoiminta liikesuhteissa.

Mainokset

4 kommenttia

Kategoria(t): muistilappuja, Pohdintaa, talvi, Verenpaine nousee

4 responses to “Hyväntekeväisyysbisnestä etsimässä

  1. Kirsi

    Kustannusten säästäminen ei sitäpaitsi ole ainoa arvo terveydenhuollossa, ei edes kärkipäässä (paitsi tietysti terveystaloustieteilijöiden näkökulmasta). Puhelinpalvelu, tuottipa sen julkinen sektori itse tai ostopalvelufirma, voi edistää ihmisten terveyttä tai haitata hoitoon pääsyä ja sitä kautta kasvattaa ongelmia. Olen yllättävän usein törmännyt viime aikoina puhelimessa tehdyn hoidontarpeenarvioinnin ammattitaidottomuuteen.

  2. Neulekirppu

    Terveydenhuollossa tärkeintä olisi ymmärtää säästämien siellä kokonaan aivan muuna kuin rahana.
    Minusta terveydenhuollon parasta säästöä ovat mm.:
    1) ihmishenkien säästäminen
    2) asiakkaan säästäminen turhilta tutkimuksilta
    3) asiakkaan säästäminen virheellisiltä ja huolimattomilta diagnooseilta
    4) asiakkaan säästäminen turhilta juoksutuksilta paikasta toiseen ja hoitavalta henkilöltä toiselle
    5) asiakkaan säästäminen liian pitkältä jonotukselta, joka voi viedä häneltä hengen
    6) jne.

  3. Kirsi

    Ja vielä hermojen säästäminen puolin ja toisin sekä potilaan työnantajan ajan säästäminen.

  4. Neulekirppu

    totta Kirsi ja ehkä vielä säästäminen vääriltä diagnooseilta ja epäilykseltä että ei hoidetakaan kunnolla, kun on jo liian vanha eikä enää tuottava yhteiskunnalle…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s