Edistääkö uusi C-korttilaki tasa-arvoa?

Silloinen kansanedustaja, nykyinen ministeri Paula Risikko houkutteli naisia rekkakuskin hommiin vuonna 2006.
Silloinen kansanedustaja, nykyinen ministeri Paula Risikko houkutteli naisia rekkakuskin hommiin vuonna 2006.

Kuva on iltalehdestä

C-korttiin liittyviä säädöksiä muutettiin 10.9.2009 -alkaen. (AKE)

Perus- ja jatkokoulutusta antavat koulutuskeskukset

 

Lainaus AKE:n sivustolta:

Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyys

Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta
●  henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja
●  tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen.
Saavutetut oikeudet: perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat
●  joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
●  joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009
Ammattipätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi  kuljettajalle annetaan jatkokoulutusta kuljettajan
tehtävän kannalta keskeisissä perustason ammattipätevyyskoulutukseen sisältyvissä oppiaineissa
●  Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa
●  Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai
molemmista direktiivin mukaisissa oppiaineissa
●  Opetukseen on kuitenkin aina sisällytettävä ennakoivan ajamisen opetusta vähintään 7 tuntia
Jatkokoulutukset voidaan aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille. Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
●  kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2009)
●  linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2008)
Muilla jatkokoulutus on suoritettava viiden vuoden kuluessa ammattipätevyyden saavuttamisesta.

Eli kuorma-autoa vuosia työkseen (ammatikseen) ajaneetkin kuskit joutuvat koulunpenkille suorittamaan 35 lisätuntia ja teoriaopetusta. Kaikki tämä on suoritettava 10.9.2014 mennessä, jos mielii pitää ammattimaiset ajo-oikeutensa.

Täyy kyllä ihmetelle, että mistä tämä älynväläys on tullut. Kenellä EU-kansanedustajalla, kotimaisella kansanedustajalla tai kansanedustajan sukulaisella, hyvällä ystävällä tai suurella rahoittajalla on autokoulutoimintaa niin, että tällaisen lisälypsylehmän saaminen alalle on saatu aikaiseksi. Ei tällaisella säädöksellä turvallisuutta paranneta.  Edelleenkään alalle ei hakeudu kuin tietynlaiset tyypit. Ja ne tuppaavat tykkäämään autoista ja vauhdista ja vähän vaarastakin.  (SK)

Laki on fiasko. Se on oikeasti niin fiasko, että sitä ei meinaa mitenkään tajuta. Ja mitä enemmän tätä ajattelee sen enemmän alkaa otsasuoni pullottaa päässä.

Samaan aikaan kun puhutaan siitä, että pitäisi estää heikommin menestyvien syrjäytymistä, niin sitten säädetään tällaisia lakeja, jotka nimenomaan edesauttavat heikommin koulussa menestyvien syrjäytymistä ja kaventavat pienen ihmisen mahdollisuuksia saada itselleen leipäpuu suhteellisen pienellä panostuksella. Kenellä taviksella on varaa maksaa 6500€ siitä, että pääsee ajamaan kuorma-autoa ammatikseen? No intissä tietenkin C-kortin saa kaupanpäälle, mutta entä, jos se kyky sinne inttiin on vielä hukassa siinä 16-18-vuotiaana ja järki ja henkinen kypsyys olisi sillä tasolla vasta vähän myöhemmin, niin …

Entäs sitten sellaiset pk-yrittäjät, joiden business muistuttaa lähinnä nappikauppaa ja ammattimainen ajo vaatii ajokortin päivityksen tuohon 2014 mennessä. Well… Täytyy kyllä sanoa, että  ei oikein nappaa… Ystäväpiirissäni on muutamia tyyppejä, jotka harjoittavat hevosten maahantuontia ja olen ollut aina välillä kuskina, kun C-kortti on tullut hankittua… eli tämä laki tarkoittaa käytännössä sitä, että en voi ajaa autoa, jossa on hevosia, jotka on tarkoitettu kauppatavaraksi ja kun saan palkkaa keikoista, niin ajo on silloin ammattimaista ja jos ajan hevoskuljetusautoa, jossa on kauppatavaraksi tarkoitettuja hevosia, minulla pitää olla ammattikortti, sillä muuten syyllistyn rikokseen …

En ole motivoitunut ajamaan ammattikorttia, koska en sitä itse periaatteessa tarvitse kuin satunnaisesti.  Oman hevoseni kuljettamiseen minulle riittää C-kortti vähän järeämmälläkin vetoautolla, mutta kaverin hevosta en voi ottaa kyytiin, sillä toiminta muuttuu ammattimaiseksi. Oi voi.

Mutta monenko pienillä voimavaroilla toimivan ammatinharjoittajan elinkeinoon tämä laki vaikuttaa todella tappavasti. No ehkä työttömiä ja meitä surkimuksia tässä maassa ei ole vielä  tarpeeksi, pitää saada lisää kurjuutta ja pahoinvointia.

Aiheesta on aika suorasanaista keskustelua täällä.

Niin ja vielä edistääkös tämä laki tuota sukupuolten välistä tasa-arvoakaan? Onkohan siellä lautakasoja laskiessa tullut sekään asia mieleen, sillä yleensähän siinä vaiheessa alkaa tapahtua asioille jotakin. Ehkä aito feministi ei halua rekkakuskiksi, kun siinä hommassa voivat rakennekynnet katketa.

 

2 kommenttia

Kategoria(t): muistilappuja, sekalaista sälää., Verenpaine nousee

2 responses to “Edistääkö uusi C-korttilaki tasa-arvoa?

  1. Tätä mäkin olen ihmetellyt – Onko autoilusta tulossa eliitin etuoikeus?
    Merkilliseksi mennyt että kaikkeen on oltava nykyään Suomessa joku helvetin kallis koulutus tai sertifikaatti.

  2. Luulevat lainsäätäjät vissiin että rogertalermon ja jormaollilan ym. perikuntien jäsenet ryhtyvät sitten joskus isona ajamaan bussia HKL:ssä. Hahah. Kyllä se on vähän tällaisten tavallisten keppikerjäläisten hommaa. Lentsikan kuskaaminen on sentään paljon seksikkäämpää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s