Miksi Nokia uppoaa?

UusiSuomi: Pelottava vertaus Nokiasta Talouslehti Financial Times pohtii arvostetussa Lex-kolumnissaan Nokian tulevaisuutta. Lehti vertaa Nokian tilannetta toiseen entisaikojen matkapuhelinjättiin, Motorolaan, joka romahti kännykkämaailman huipulta pohjamutiin.

Motorolan markkinaosuus putosi vuoden 2006 22 prosentista vuoden 2009 4,5 prosenttiin, FT muistuttaa.

Lehden mielestä Nokialla ja Motorolalla on paljon yhteistä: molemmat matkapuhelinvalmistajat ovat lopettaneet sellaisten puhelinten valmistamisen, joita ihmiset haluaisivat ostaa.

Toisaalta Nokian lähtötilanne on parempi kuin Motorolan esimerkiksi siinä, että käyttäjäpohja on levittäytynyt ympäri maailman. Motorolan asiakaspohja taas oli vahvasti yhdysvaltalainen.

Eduista huolimatta Nokialle voi käydä kuten Motorolalle, FT analysoi, ellei suunta pian muutu.

 

Miksi Nokia uppoaa? Siksi, että kun yritys kasvaa liian suureksi, se menettää ketteryytensä. Jättiläisen sisuksiin kertyy satoja ellei tuhansia tyyppejä, joiden ei oikeasti tarvitse käytännössä tehdä muuta kuin raahautua päivittäin työpaikalleen ja olla olevinaan töissä.

Suuri yritys ei kuule hyttysen ininää, sillä se voi suuruutensa turvin sulkea korvansa kaikista ikävimmiltä kommenteilta ja näkymiltä. Olen surullinen Nokian ja etenkin nokilaisten puolesta ja kaikkien niiden alihankkijoiden puolesta, jotka ovat laskeneet tuotantonsa ja myyntinsä pelkästään Nokia-kortin varaan.

Elämässä pitäisi katsoa vähän sivuilleenkin välillä. Se on välttämätöntä yhä kiihtyvässä eloonjäämistaistelussa.

 

Jätä kommentti

Kategoria(t): Kirppulan lööppiuutiskatsaus, Lööpistä löydetty, muistilappuja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s