Kärryteesejä Neulekirpun tapaan

Audin myyntijohtaja herra kärry (sopiva sukunimi kärryjä myyvälle henkilölle) iski lehtihaastattelussa pöytään näkemyksensä naissukupuolesta. (Lähde Ilta-Sanomat )

Hänen mielestään esimerkiksi ”auton kaikki käyttöominaisuudet löytyvät naisesta”. herra kärryn kymmenen kovinta teesiä paljastavat, millainen otus nainen Audi-miehen mielestä on tai tulisi olla, ja millainen nainen kääntää pään.

1. Auton ulkonäkö viimeistellään jousituksella ja pyörillä – naisen nilkat ja kengät ovat minulle tärkeitä, ja nainen menettää usein muotonsa, jos hänellä on alle seitsemän senttimetrin korot. Oikeastaan voisi sanoa, että auton kaikki käyttöominaisuudet löytyvät naisesta.

2. Tarvitsen naista yhä enemmän sellaisiin asioihin, joihin nainen on tarkoitettu, kuten pitämään miestä hyvänä ja olemaan haluttava.

3. Arvostan myös suuresti sitä, että nainen silittää paitani, tässä eleessä on paljon symboliikkaa. Kun nainen kieltäytyy silittämästä tai siivoamasta, voisi karrikoidusti sanoa, että suhde vetelee viimeisiään.

4. Nainen on halutessaan aika kylmä otus: hän pystyy manipuloimaan ja olemaan ilkeä paljon helpommin kuin mies.

5. Nainen on niin fyysisesti, psyykkeeltään kuin tunne-elämältään aivan erilainen kuin mies. Tämän vuoksi naiset pärjäävät usein huonommin myös johtaja-asemissa: he käyttävät tunteita vääränlaisissa tilanteissa, jolloin tunne menee usein järjen edelle. Mutta tietysti poikkeuksiakin on. Miehet taas pystyvät helpommin hallitsemaan suuria kokonaisuuksia.

6. Nainen selviää kaikesta muusta ilman miestä, paitsi teknisistä ja fyysisistä asioista, kuten hyllyn kokoamisesta tai raskaiden esineiden nostelemisesta.

7. Naisilla on oma logiikkansa, ja tietyissä tilanteissa sitä on vaikea ymmärtää. En myöskään pidä naisten välisestä peruskateudesta. Tämä liittyy myös niin sanottuun lasikatto-ilmiöön: naiset ovat huonoja verkostoitumaan keskenään.

8. Myös itse hankittua lihavuutta on vaikea antaa anteeksi. Naisen tulee pitää huolta itsestään.

9. Kengät, nilkat ja sääret kiinnittävät ensimmäisenä huomioni. Sitten katson, kuinka nainen on pitänyt vartalonsa kunnossa, kuinka hän on pukeutunut ja miltä hän näyttää. Silmiä katson usein vasta viimeiseksi. Oikeastaan katson naista samassa järjestyksessä kuin uutta autoakin.

10. Autoja on olemassa moniin eri käyttötarkoituksiin niin kuin naisiakin.

Kauppalehdessä ilmaistiin, että joo muutenkin imagotappiota kärsivä ala sai sitä lisää. No mitä sitä ihmettelemään, että miksi alalla on imagotappioita. Tuossahan se tiivistyy, kaikki olennainen, mistä tuo imagotappio johtuu. Ja kuten Jouni Heinonen tuossa Kauppalehden uutisessa toteaakin, tästä mainetappiosta kärsivät myös muut alan yritykset.

[Yritysten maineenhallintaan erikoistuneen yrityksen toimitusjohtaja Jouni Heinonen arvioi, että tapaus jättää kolhun jo ennestään huonosta maineesta kärsineeseen alaan.

– Yritysten mainekysymyksissä on sellainen kiinnostava piirre, että vaikka kilpailijalle sattuu jokin moka, niin vahinkoa kärsivät myös muut toimijat. Tämä ei todellakaan vahvista autokaupan mainetta, vaan päinvastoin aiheuttaa lisää ongelmia, Heinonen arvioi.

Heinonen arvostelee myös Kiesin työnantajan toimintakulttuuria, jossa vanhentunutta on Kiesin kommenttien lisäksi myös Audin ja sidosryhmien tapa käsitellä syntynyttä kohua. Audi on epäonnistunut kriisiviestinnässään.

– Mikäli keskustelun haluaa lopettaa nopeasti, vaatii se pikaista julkista kommenttia. Nyt vastuuta ei ota kohun aiheuttanut henkilö, organisaation toimitusjohtaja puhumattakaan koko konsernin johdosta tai viestinnästä, Heinonen ihmenttelee.

Outi Torvinen

Alma Media Helsinki]

Ja ihmekös tuokaan, että tämä supersankari pysyy piilossa. Ei uskalla tulla esiin, ettei muijat mukiloi vastaan tullessaan. Neulekirppu voisi ainakin käyttäytyä ryhtyä väkivaltaiseksi: Naisia koskettavilla lausunnoillaan kohauttunut Audin myyntijohtaja Esko Kiesi pysytteli keskiviikkoaamupäivänkin piilossa.

Kiesi ei vastannut soittopyyntöihin. IS:n käydessä miehen työpaikalla Helsingin Herttoniemessä kerrottiin, että myyntijohtaja ei ole paikalla, eikä anna lausuntoja. Myöskään muuta johtoa ei ollut tavattavissa.

Esko Kiesin Anna-lehden mediamarkkinointinumeroon antamista lausunnoista nousi kohu tiistaina, kun Helsingin Sanomat lainasi niitä. Kiesin mielestä naisen mm. pitää silittää kotona, olla monikäyttöinen ja naisjohtajilla menee usein tunne älyn edelle.Kiesin esimies VV-auton toimitusjohtaja Pekka Lahti tuomitsi eilen alaisensa lausunnot.Lähde: IS

Jos tämän henkilön tarkoittama johtajuus, joka hänen mielestään naisilta puuttuu, on sellaista alistavaa ja mitätöivää, niin sitten se saa puuttua. Alistamalla ja väkivallalla ei nimittäin pärjää eläintenkään kanssa.
Vai mitä kuulostaisi, jos esko olisikin elina ja asian kirjaisi, kärryteesejä hyödyntäen, naisnäkökulmasta, vaikkpa näin:

1. Auton ulkonäkö viimeistellään jousituksella ja pyörillä – miehen notkeus ja ulkonäkö ovat minulle tärkeitä, ja mies menettää usein muotonsa, jos hän on alle 195 cm pitkä. Oikeastaan voisi sanoa, että auton kaikki käyttöominaisuudet löytyvät miehestä.

2. Tarvitsen miestä yhä enemmän sellaisiin asioihin, joihin mies on tarkoitettu, kuten pitämään naista hyvänä ja olemaan haluttava.

3. Arvostan myös suuresti sitä, että mies silittää paitani, tässä eleessä on paljon symboliikkaa. Kun mies kieltäytyy silittämästä tai siivoamasta, voisi karrikoidusti sanoa, että suhde vetelee viimeisiään.

4. Mies on haluamattaankin aika kylmä otus: hän pystyy manipuloimaan ja olemaan ilkeä paljon helpommin kuin nainen.

5. Mies on niin fyysisesti, psyykkeeltään kuin tunne-elämältään aivan erilainen kuin nainen. Tämän vuoksi miehet pärjäävät usein huonommin nykyisin johtaja-asemissa: he möläyttelevät ajatuksiaan vääränlaisissa tilanteissa, jolloin tunne menee usein järjen edelle. Mutta tietysti poikkeuksiakin on. Naiset taas pystyvät helpommin hallitsemaan suuria kokonaisuuksia, kuten pyörittämään kotia, menestymään urallaan ja osallistumaan myös lasten harrastuksiin.

6. Mies selviää kaikesta muusta ilman naista, paitsi kodinhoidosta, asioiden organisoinnista, laskujen maksamisesta, tietokoneen asentamisesta, ostosten tekemisestä, vaatteiden ostamisesta…. tilaa säästääksemme emme jatka luetteloa. Jotkut naiset nostavat miehensä sivuun tehdessään remonttihommia ja siirtäessään miestään painavampia esineitä.

7. Miehillä on oma logiikkansa, ja tietyissä tilanteissa sitä on vaikea ymmärtää. En myöskään pidä miesten välisestä peniskateudesta. Tämä liittyy myös niin sanottuun lasikatto-ilmiöön: mieluummin mies kuin nainen. Kukaan mies ei kestä katsoa itseään sivistyneempää naista.

8. Myös itse hankittua lihavuutta on vaikea antaa anteeksi. Miehen tulee pitää huolta itsestään.

9. Kasvot, takapuoli ja käsivarret kiinnittävät ensimmäisenä huomioni. Sitten katson, kuinka mies on pitänyt vartalonsa kunnossa, kuinka hän on pukeutunut ja miltä hän näyttää. Silmiä katson usein vasta viimeiseksi. Oikeastaan katson miestä samassa järjestyksessä kuin uutta autoakin. Vanhoja autoja ja automyyjiä katson kuin C-luokan makkaraa erikoistarjouksessa. Jätän  ostamatta.

10. Autoja on olemassa moniin eri käyttötarkoituksiin niin kuin miehiäkin.

6 kommenttia

Kategoria(t): muistilappuja, sekalaista sälää., Verenpaine nousee

6 responses to “Kärryteesejä Neulekirpun tapaan

  1. Heh, totesin Samille, että ilmeisesti suhteemme vetelee viimeisiään, kun en tykkää siivota enkä silittää. (Ei sillä, että ikinä olisin tykännyt.) Toisaalta olen paljon parempi kokoamaan hyllyjä! 😀

  2. =D
    Neulekirppukaan ei ole koskaan siivonnut. Silittämiseen odotan silityskeijuja, mutta niitä ei ole näkynyt meidän nurkilla.
    Ruokaa laitan ja teen kaikkea muuta kivaa.

  3. 😀
    Ovat tehneet jo Audi-mies piisejäkin. Tässä niistä toinen, aukeaa tästä juutuubiin

  4. kalevi hotanen

    kuten?

  5. No eks sää oo ny huamannu, että mä oon virkannu ja blogannu ja soittanu suutani, ainakin. Siinä välis ei kuule siivoamaan paljo ehdi.

  6. kalevi hotanen

    No ei, eikä tuolla selällä.

Jätä kommentti